logo

Sposoby na bezsenność, jak pokonać bezsenność?

01.03.2016 14:39

Jak pokonać bezsenność? Wiele pytań stale ciśnie się nam do głowy, często sami sobie zadajemy takie pytanie - dlaczego cierpię na bezsenność, jak sobie z tym poradzić itp.
W tym artykule omówimy zagadnienie jak należy przygotować się do snu i jak walczyć z bezsennością. O tych technikach będziemy starali się częściej pisać, gdyż to, co dzisiaj anonsujemy, nie jest jedynym rozwiązaniem, aby pozbyć się bezsenności.


Wiele jest czynników, które mogą utrudniać sen. Zależy też to zagadnienie od człowieka, gdyż jak wiemy bardzo się pod każdym względem różnimy i jednakowe warunki także odbierać będziemy różnie.
Jednym z takich czynników, nie powiem, że podstawowym, a może i tak, jest środowisko i to stałe, a zwłaszcza zmiana środowiska, w którym przebywamy. Na przykład przyjeżdżając na wczasy, czy do krewnych, znajdujemy się w miejscowości o innym niejednokrotnie klimacie, innym ciśnieniu atmosferycznym, w odmiennym od codziennego środowisku.
Zmieniają się także warunki snu: pokój, łóżko (elastyczność, miękkość, nawet skrzypienie itp.), poduszka, kołdra, obecność np. innej osoby w pokoju itp. Wszystkie te zmiany nie sprzyjają w początkowym okresie szybkiemu zasypianiu w nowym miejscu. Wtedy nie zapominajmy, że jesteśmy związani wieloma odruchami warunkowymi z zasypianiem w warunkach domowych, do których przyzwyczailiśmy się od lat.


Tutaj wiele może być czynników utrudniających zaśnięcie. Są to także doznania wrażeń, wspomnień, obaw, co będzie na wczasach, jaki pobyt itp.
Toteż niezmiernie istotnym momentem jest niedostarczanie w początkowym okresie nadmiaru silnych wrażeń i przeżyć.
Mając to na uwadze, tym bardziej świadomie powinniśmy zająć się racjonalną organizacją snu.
W przygotowaniach do snu można wyróżnić dwa podstawowe kierunki działania:
- przygotowanie fizjologiczne organizmu,
- przygotowanie psychiczne organizmu.

Chcąc prawidłowo zorganizować sobie „przygotowanie" do snu pod względem fizjologicznym, nie powinno się na noc obciążać żołądka. Lekka kolacja najpóźniej dwie, trzy godziny przed snem. Nie jest także wskazane picie kawy ziarnistej (prawdziwej) na noc. Choć nie ma tu reguły. Są ludzie, którzy właśnie po kawie świetnie sypiają, ale zasadniczo nie powinno się pić tego napoju. Każdego ustrój nerwowy po kawie jest pobudzony.
Przed snem bardzo pożyteczny i skuteczny jest spacer krótki lub dłuższy, zależy to od indywidualności każdego z nas. W czasie spaceru dobrze jest zwracać uwagę na rytmiczność ruchów i oddychania, warto nawet przeprowadzić kilka swobodnych niemęczących i rozluźniających mięśnie ćwiczeń fizycznych nawet z zastosowaniem lekkiego automasażu.
Nie zmęczyć się zbytnio na spacerze ani w domu itp. Gadulstwo jest wielką emocją uniemożliwiającą zaśnięcie.
Pamiętać należy, że bez względu na porę roku pokój, w którym sypiamy ma być dobrze przewietrzony. Dobrze jest, gdy możemy, również bez względu na porę roku sypiać przy-uchylonym czy otwartym oknie. Natomiast nie należy jednak obniżać temperatury w pokoju poniżej 15 stopni. Wtedy niestety, ale okna otwierać nie możemy, gdyż w nocy temperatura obniży się bardziej, a to jest to minimum temperatury, jakie może być przy poziomie najniższym.
Co do rozmaitych środków nasennych - można je stosować, lecz wyłącznie, gdy są takie zalecenia lekarza.
Osoby cierpiące na bezwzględną bezsenność (występującą sporadycznie, jeden lub dwa razy na tydzień, lub jeszcze rzadziej) mogą stosować przed snem ciepłe kąpiele w wannie lub natryski, które przez działanie ciepła na system nerwowy wpływają ogólnie uspokajająco.
Ważną tu sprawą jest tzw. nie przyzwyczajanie się do późnego chodzenia spać - wówczas „markujesz” po pokoju, położysz się a sen nie przychodzi. Niektórzy mówią: czytanie książki do poduszki - morzy (zasypiamy, rozwiązywanie krzyżówki itp. - nie, to nie metody na sen, a przeciwnie, przeciw zasypianiu. Kto ma zdrowy sen i nie ma kłopotu z zasypianiem, książka czy krzyżówka pomoże, ale kto cierpi na bezsenność, nie tą drogą szukajmy rozwiązania. Przede wszystkim nie koduj się: „nie mogę zasnąć", „cierpię na bezsenność" - i będzie tak jak się kodujesz -a spróbuj od dziś właśnie, nie myśl o tym, kładź się o wyznaczonej porze i zobaczysz, jakie będą efekty. Koduj się pozytywną afirmacją, którą powtarzaj - „od dziś śpię spokojnym, prawidłowym snem, wstaję wypoczęty, radosny" itp. To namiastka, afirmacje zawsze w czasie teraźniejszym. Podam kilka tzw. przykazań:
- przestrzegaj regularnych godzin udawania się na spoczynek, nawet w weekendy,
- śpij w miarę możliwości w pokoju dobrze przewietrzonym, lub przy otwartym oknie.
- staraj się układać głową skierowaną na północ, a twarzą w kierunku południa, o ile to jest niemożliwe
- nie martw się i nie stresuj, śpij jak lubisz i jest ci wygodnie,
- zaniechaj drzemki w czasie dnia.
- zrezygnuj z poobiedniej nawet kawy czy mocnej herbaty, nie mówiąc już o wieczornej porcji. Pamiętaj, że ten punkt realizujesz według własnych potrzeb. Są ludzie, którzy po napojach sporządzonych z owocowych herbatek, nie mogą zasnąć.
- unikaj wieczornych, obfitych i ciężko strawnych posiłków,
- nie jedz bardzo późno. Najpóźniej do godziny 20.00. Ale jeżeli możesz to jedz jeszcze wcześniej,
- przed snem wypij szklankę ciepłego mleka,
- nigdy nie rozczulaj się nad sobą,
- nie pozostawaj w łóżku „na siłę" choć, gdy leżysz, sen powieki opanuje, lecz jeśli nie możesz uleżeć wstań, wyjdź do drugiego pomieszczenia, nie stosuj wychodzenia np. na balkon, powietrze cię orzeźwi i nabierzesz siły, krzepy a nie senności. Możesz jednak wykonać krótką medytację i to na leżąco,
- kładąc się do łóżka nie rozmyślaj co masz jutro do zrobienia, co już zrobiłeś
- zostaw wszystkie dzienne sprawy w spokoju do chwili, gdy rano wstaniesz z łóżka,
- nie śpij w zbyt ciasnych nocnych odzieniach, nie za wysoko pod głową i nie za nisko.

Dobrze jest stosować zapachy ziół w celu „napływu senności". Mieszanka ziół suszonych w woreczku obok łóżka daje możliwość pozbycia się bezsenności: po łyżeczce
- ziela kozłka, rumianku, tymianku, melisy, kwiatu lawendy, nasion kopru włoskiego.
Można też postawić odpowiednie świece zapachowe, które wydzielają aromat i powodują likwidację bezsenności. Takie zapachowe rekwizyty trzeba dobierać z pomocą fachowca, lub przynajmniej ulotki wskazującej przeznaczenie wonności. Wszak są takie, które działają wprost przeciwnie.

Bardzo skutecznym sposobem na bezsenność jest ćwiczenie ugniatanie palców, a mówiąc konkretniej i właściwiej to brzegów stawów palców. Należy złożyć ręce splatając palce (jak do modlitwy, lecz nie zginając) i miarowo ugniatać stawy przez zaciskanie i rozluźnianie ucisku .W czasie ugniatania palce powinny być wyprostowane. Czas wykonywania ćwiczenia nie - krócej niż 5 minut. Nie może być też dłuższy od 15 minut. Następnie uderzać przedramię jedno a potem drugie, na całej przestrzeni pomiędzy łokciem a przegubem. Dobrze jest to uderzanie wykonywać przy pomocy szczotki do czesania włosów. Szczotka powinna być z twardego włosia lub też plastikowa. Nie stosować drucianej, gdyż automatyczne uderzenia będą nierówne, ponieważ przewagę da obawa nad możliwością zadrapania. Takie przedramię po właściwie wykonanym zabiegu powinno być równomiernie zaróżowione. Jeśli występować będą plamy mocno zaróżowione i białe, świadczy o nie precyzyjnym wykonywaniu zabiegu. Zabieg na obydwu rękach nie powinien przekroczyć 10 minut.

Portal ezowymiar.pl korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.