logo

Automasaż - zadbaj o woje zdrowie

01.03.2016 12:32 | Autor: Wróżka Arwena

Ten mało znany, lub mało stosowany przez nas samych sposób terapii jest wprost rewelacją w podnoszeniu zdolności do uzyskania dobrej kondycji fizycznej, relaksacji, dobrego samopoczucia oraz uzyskania poprawy zdrowia, Automasaż, bo o nim tu mowa, jest tą właśnie techniką. Automasaż, inaczej masaż wykonywany na sobie samym, ma takie same właściwości jak masaż wykonywany przez zawodowego masażystę.
Systematycznie prowadzony automasaż zwiększa sprawność organizmu, utrzymuje prawidłową sylwetkę i poprawia samopoczucie,
Natomiast stosowany łącznie z gimnastyką utrzymuje prawidłową przemianę materii, a co za tym idzie zapobiega nadmiernemu tyciu.
Każdy masaż a tym bardziej automasaż musi być prawidłowo wykonany, aby prawidłowo go wykonać należy przybrać taką pozycję danej części ciała, aby mięśnie były maksymalnie rozluźnione.
Ważnym elementem jest także zachowanie kolejności ruchów i kierunku wykonywania tego ruchu (zawsze do sercowo) oraz jego dokładności, Różne jest, bowiem działanie chwytów w zależności od siły i kolejności, przez co możemy wpływać na reakcje zachodzące w naszym organizmie.

Podstawowymi chwytami w masażu są:
- głaskanie,
- ugniatanie,
- rozcieranie,
- oklepywanie

1. Głaskanie
Głaskanie jest chwytem najczęściej stosowanym, którym rozpoczyna się i kończy masaż. Często też poprzestaje się na nim. Głaskanie działa na powierzchowne warstwy masowanej części ciała. Usuwa się w czasie tego zabiegu złuszczony naskórek, następuje rozszerzenie naczyń krwionośnych, przesunięcie słupa krwi żylnej i chłonki w kierunku dosercowym.
W zależności od siły głaskania następuje pobudzenie lub obniżenie pobudliwości zakończeń nerwów czuciowych skóry.
Technika wykonania głaskania jest zależna od części ciała, na której wykonujemy masaż. Można go wykonywać dwoma palcami, powierzchnią dłoniową albo grzbietową ręki. Kierunek zabiegu zawsze dosercowy, względnie do węzłów chłonnych.

2. Ruch Ugniatania
Ruch ugniatania wpływa na zdolność sprawnego kurczenia się włókien mięśniowych i zwiększa ich napięcie oraz dobrze działa na odżywianie tkanek i krążenie krwi. Przez ugniatanie uzyskujemy szybszą regenerację zmęczonych mięśni. Ruch wykonuje się wzdłuż przebiegu włókien mięśniowych w kierunku dosercowym. Chwyta się rozluźniony mięsień pomiędzy cztery palce i kciuk, unosi się go do góry i dwoma rękami wykonuje jednocześnie ruch falisty.
Inną odmianą może być ugniatanie palcem wskazującym i kciukiem albo tzw. ruchem wałkowanym.

3. Rozcieranie
Rozcieranie jest to podstawowy ruch w masażu torebek stawowych, ścięgien, blizn i mięśni. Poprzez rozcieranie następuje rozdrobnienie i przemieszczenie wysięków pozapalnych czy pourazowych krwiaków, zastojów, blizn i przywrócenie mięśniom pierwotnej sprawności ruchowej
Rozcieranie jest odpowiednim chwytem w działaniu na głębiej położone mięśnie. Następstwem tego chwytu jest rozszerzenie naczyń krwionośnych. Technika wykonania polega na linijnym, kolistym, lub spiralnym ruchu ręki.

4.Oklepywanie

Oklepywanie zalicza się do bardzo mocnych bodźców mechanicznych, powodujących silny odczyn miejscowy, oraz zmiany pobudliwości nerwów obwodowych.
Bardzo szybkie, krótkotrwałe, sprężyste uderzenia powodują skurcz włókien mięśni poprzecznie prążkowanych i mięśni gładkich.


W technice oklepywania rozróżnia się trzy rodzaje tego ruchu,
- łyżeczkowy,
- miotełkowy,
- siekany,

W ruchu łyżeczkowym ręka tworzy wgłębienie i oprócz działania krawędziami dłoni, na ciało działa również poduszka powietrzna, znajdująca się między dłonią a ciałem masowanego.

Ruch miotełkowy to bardzo szybkie uderzenia luźno rozstawionymi palcami.

Ruch siekany jest ruchem najgłębiej działającym na ciało masowane. Wykonuje się zwartymi palcami.


Automasaż zaczynamy od masażu kończyn górnych, następnie kończyn dolnych, potem tylnej strony tułowia. Kończymy zaś na klatce piersiowej i brzuchu. Przy wykonywaniu masażu pamiętamy, że należy go zacząć od części dystalnych (dłoń. stopa).


Masaż kończyny górnej wykonuje się w siadzie, kończyny dolnej stojąc z nogą masowaną opartą na podwyższeniu lub w pozycji siedzącej z nogą ugiętą w kolanie. Plecy masuje się w pozycji stojącej, natomiast klatkę piersiową i brzuch leżąc tyłem.


Masaż zaczynamy od głaskania, następnie ugniatania, rozcierania, oklepywania i kończymy głaskaniem, którym też możemy przeplatać każdy ruch. Ilość powtórzeń każdego chwytu wynosi 6 do 8. Czas automasażu całego ciała wynosi od 30 do 40 minut. Do wykonywania masażu używa się środków poślizgowych, takich jak talk kosmetyczny, krem lub oliwka.

Nie należy masować miejsc z wypryskami na skórze lub niezagojonymi dobrze ranami. Skóra musi być czysta, najlepiej, więc przed i po masażu wziąć kąpiel.
Po wykonaniu automasażu wskazana jest, kilkuminutowa gimnastyka wszystkich grup mięśniowych ciała.

Przeciwwskazania do Automasażu
Przeciwwskazania do wykonywania automasażu to: podwyższona temperatura ciała, ostre stany zapalne, choroby skóry, krwotoki, łamliwość kości, świeże zakrzepy, miażdżyca, tętniaki, okres ciąży, w czasie menstruacji, okresy ostrych zapaleń narządów miednicy mniejszej. Automasaż jest prostym i przyjemnym zabiegiem, a wykonywany systematycznie (codziennie lub co drugi dzień) daje przyjemne odprężenie i dobre samopoczucie.

Portal ezowymiar.pl korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.